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Elizabeth Fry


Elizabeth Fry war Engländerin, Quäkerin und Mutter von zwölf Kindern. Sie wurde in Norwich 1780 geboren. Nach ihrer Heirat lebte sie in London. Eines Tages bemerkte sie, wie eine Frau mit einem Baby im Arm bettelte. Elizabeth war bewegt und gab ihr etwas Geld und ihre Handschuhe. Am nächsten Tag sah sie dieselbe Frau wieder. Dieses Mal neigte sie sich nieder, um das Baby zu sehen, und ein intensiver Blick sagte ihr, dass dies nicht das Kind dieser Frau sein könne. Die Frau bemerkte das und schrie Elizabeth an. Sie zog sich zurück und wartete, bis die Dunkelheit hereingebrochen war, um der Frau nach Hause zu folgen. Dort, in einem armseligen Raum, fand sie ein Dutzend Babys, alle angebunden an Stühle oder Kinderbettchen, hungernd, frierend oder sterbend. Niemand kümmerte sich um die Kinder. Die Bettelfrau floh, und Elizabeth rief sofort zwei ihrer Freunde zu sich. Als sie kamen, sagte Elizabeth zu ihnen: "Die einzige Frage, die wir angesichts dieser Situation zu stellen haben, ist: Was muss angesichts dieses Leids getan werden?"
Elizabeth tat viel in der Folgezeit gegen das Übel, das sie nun überall suchte und fand. Sie erkannte früh, dass Armut und lasterhaftes Leben Zwillinge sind. Ihre erste Station war das Newgate-Frauengefängnis. Eine Hölle an Verdorbenheit, animalischen Lebens und Treibens. Nach hartnäckigem Begehren erhielt Elizabeth Einlass und betrat den Mittagshof, der angefüllt war mit unbeherrschten, aggressiven Frauen. Sie redete sie mit "Schwestern" an und bat sie, wegzukommen von den bekannten Wegen und im Gebet jetzt niederzuknien. Die Frauen waren so verblüfft, dass sie folgten und ein Drittel niederkniete. Am nächsten Tag war es fast die Hälfte der Insassen. Am dritten Tag, als das Spotten und die Gewalt über ihre Annäherung vergangen waren und Elizabeth im Gefängnis den ersten Gottesdienst gehalten hatte, zog sie zu den Gefangenen. Sie kümmerte sich besonders um die Kinder, die im Gefängnis geboren wurden. Gründete eine Schule für Bettel- und Waisenkinder. Unterrichtete die Gefängnisfrauen, lehrte sie nähen. Sie organisierte Sammlungen, schleppte Kleider, Matratzen und Decken ins Gefängnis. Einige Frauen hatten nun zum ersten Mal im Leben richtige Kleidung am Körper. Jahre später wurde Elizabeth in einer Nervenheilanstalt für Frauen mit einem Essenssystem konfrontiert, bei dem kein Essgeschirr erlaubt war und die Insassen gezwungen waren, täglich wie Tiere zu essen. Elizabeth brachte ihre besten Leinentücher, Blumen, Silber und Chinaservice und servierte ein Mahl. Und die verstörten Frauen sassen und assen wie Königinnen, überwältigt von der Erfahrung menschlicher Würde.
Elizabeth Fry brachte den Himmel auf die Erde in das Leben vieler. Sie brachte Licht in Form von organisierter Gefängnisreform. Die einzige Frage, die sie jemals stellte angesichts jedweder schlimmen oder niederträchtigen Situation, war: "Was können wir angesichts dieser Situation tun?"
Aus einer Predigt von Rev. Jean G. Curtis, Boston, USA. 29.3.1981


Fry, Elizabeth (1780-1845) - Quaker prison reformer, born in Norwich, Norfolk. In 1810 she became a preacher in the Society of Friends. After seeing the terrible conditions for women in Newgate prison, she devoted her life to prison reform at home and abroad. She also founded hostels for the homeless, and charitable societies. 


Elizabeth Fry (1780-1845), prison reformer, was born at Earlham Hall (which now houses the School of Law), the third daughter of the Quaker banker John Gurney. In 1880 she married Joseph Fry and moved to London where she was deeply troubled by what she saw of the appalling condition of female prisoners at Newgate. Throughout the remainder of her life she laboured to make improvements there and at other prisons in Britain and abroad.
Among her other achievements were the establishment of shelters for the homeless in London and improved conditions for prisoners in Australia. She was also noted for her eloquence and devoted work as a Quaker minister.
She is buried in the Friends' Burial Ground at Barking, Essex. 


Elizabeth Fry Societies


Elizabeth Fry (Gurney) was born into a family of Quakers in 1780 in England. Her mother's father, the Scottish theologian Robert Barclay, played an important role in defining early Quaker beliefs. It was fortunate for all concerned that Quakers believed in the equality of women (250 years before they won the vote), otherwise Elizabeth Fry's unusual talents in the area of prison reform might never have been realized. Her insight, persistence, organizational ability and her willingness to see a "divine light" in every person resulted in striking reforms taking place in the manner in which women and children were treated in London's Newgate Prison. She was a strong proponent of humane treatment for prisoners and regarded by many as a leading expert in prison reform. Most of her life was spent in England, although she did visit Ireland and continental Europe. She also offered advice to the Americas, Russia and Australia. She died in 1845 at the age of 66 years.

The first Elizabeth Fry Society was established in Vancouver in 1939. The Canadian Association of Elizabeth Fry Societies (CAEFS) was originally conceived of in 1969 and was incorporated as a voluntary non-profit organization in 1978. Today there are 21 member societies across Canada.

CAEFS is a federation of autonomous societies which works with, and on behalf of, women involved with the justice system, particularly women in conflict with the law. Elizabeth Fry Societies are community based agencies dedicated to offering services and programs to marginalized women, advocating for legislative and administrative reform and offering fora within which the public may be informed about, and participate in, aspects of the justice system which affect women. 

Voluntarism is an essential part of Elizabeth Fry work. Both volunteer and paid staff are involved in governance as well as program and service delivery throughout the association. The CAEFS Board of Directors is composed of one representative from each local society, as well as a President and a past President. The priority agenda, as well as policies and positions, are established by the Association's membership at each Annual General Meeting.


last update: 25.08.2015